Ontdek ons leven doorheen enkele teksten
Ziehier enkele fragmenten uit onze basisteksten. Zij drukken het levensproject uit dat ons drijft. ‘Jezus, onze Stichter’, is de titel van onze levensregel. Je kunt onze publicaties ook op deze pagina vinden om meer te weten te komen over de fraterniteit.
Jezus, onze Stichter
“Beste broer of zuster,
Het is het Testament van Jezus, de Blijde Boodschap van Jezus die ons door de Heilige Geest in de Kerk samenbrengt.
Het is het Evangelie van Jezus Christus, door de Kerk overgeleverd, Testament van de hele wereld, dat ons eerste Boek is, het Boek der boeken. Door Jezus Christus is alles er in samengevat. Daar is ook de frisse bron die niet veroudert en die altijd onze dorst lest.
Jezus is onze Stichter; daarom vinden we al onze intuïties, ons inspiratie in Jezus zelf, in zijn leven en zijn Woorden.
Met de Kerk, zie ik, buig ik me en nader ik tot “mijn Heer en mijn God” , en luister ik…” (Jezus onze stichter, nr. 1)
Uittreksels uit onze constituties
“Het kenmerk van de broeders van Tiberiade is dat zij samenkomen om te bidden, Jezus en de Kerk lief te hebben, zich vormen in het geloof om zo direct mogelijk met liefde te evangeliseren, handenarbeid te verrichten en proberen de stelregel volgens Sint Paulus na te leven: ‘Verheugt U te allen tijde, verheugt U in de Heer’ (Fil. 4, 4). Kortom, het gaat over het leven van Christus in zijn verschillende aspecten. Zijn hele leven raakt ons en trekt ons aan: Nazareth, in aanwezigheid van Maria en Jozef, zijn leven toen hij werkte, zijn gebed, zijn relatie tot zijn Hemelse Vader, zijn missionair en broederlijk leven met de Twaalf en tenslotte de gave van zijn leven bij Pasen. ‘Gij zijt reeds met Christus opgestaan’, zegt Paulus tegen diegenen die hem volgen (vgl. Kol. 3,1). Het gebed tot de Heer van de oogst — dat wij elke avond bidden — drukt ons charisma uit: het is de basis van een innerlijke houding in ons dagelijks leven van “mussen-missionarissen”. (nr. 3) (…)
“Door de stilte kunnen de broeders de fijngevoeligheid van de naastenliefde en de vrede van het hart ervaren, en deze stilte bevordert het voortdurend gebed. Plaatsen en tijden van stilte worden ingebouwd. Het slot maakt deze inkering mogelijk die nodig is voor het religieuze leven.” (nr. 3)
“De naam Tiberiade werd ontvangen en wordt aan de fraterniteiten gegeven. Het meer van Tiberias was de plaats van de roeping van de eerste apostelen. Jezus nodigde Petrus uit om in geloof over het water te wandelen (vgl. Mt 14,22-33). De roeping tot het religieuze leven is dus het water oversteken om ons bij Christus te voegen, die ons tegemoetkomt.
“Christus nodigt de broeders uit om over het water te wandelen, in geloof vooruit te gaan, met de zekerheid dat de Liefde van God altijd zegeviert over het kwaad: het is het beleven van Pasen, overwinning van de nederigheid en de liefde. Tiberias is ook de plaats van het openbaar optreden van Christus, een plaats waar hij zijn medeleven met de menigte manifesteert: hij vermenigvuldigt de broden en verheldert de menigte met de nieuwigheid van de zaligsprekingen. Hij neemt de apostelen mee van de ene oever naar de andere en laat hen rusten in afzondering. Het is tenslotte de plaats van een sterke ontmoeting met de Verrezene: ‘Simon, zoon van Johannes, hebt ge mij lief ?’ (Joh 21,17). Jezus kwam om het vuur van liefde op aarde aan te steken.” (nr. 4)